De economie en internet

0
891
blog placeholder

Sinds het begin van de jaren negentig is de mensheid anders gaan denken over het principe waarde. Een belangrijke ontwikkeling hiertoe is de opkomst van het internet geweest, een vrij en enigszins anarchistisch medium. Door het internet is het mogelijk geworden om op een kritischere blik naar bepaalde zaken te kijken, en in veel gevallen biedt het internet een alternatief voor traditionele aangelegenheden. In veel gevallen heeft dit een positief effect met zich meegebracht, zo is het vinden van informatie veel makkelijker geworden en heeft het bijhouden van verschillende sociale contacten ook een totaal nieuwe vorm gekregen. Er zijn echter ook enkele minder positieve kanten van het internet, dit heeft misschien te maken met de snelheid waarmee het over ons heen is gekomen, of misschien met de (te) behoudende blik van enkele pre-internet instanties.

Een voorbeeld hiervan is dat het tegenwoordig erg gemakkelijk is geworden om auteursrecht te schenden door het illegaal verkrijgen van zaken zoals films, muziek, beeld, tekst, etc.. In principe is deze zaak hetzelfde als diefstal, echter zonder dat er een fysiek object onthand wordt. Uit een onderzoek van de makers is de film Avatar (2009) ongeveer 16 miljoen keer illegaal gedownload vanaf het internet. Wat eigenlijk vreemd is, is dat zoveel mensen die gebruik maken van het internet en op deze wijze illegaal downloaden, zich niet of nauwelijks bewust zijn van het principe dat hun acties in werkelijkheid diefstal is. Misschien heeft dit te maken met het principe dat wanneer iemand gebruik maak van het internet, dat diegene zich anoniem voelt. Ongeveer 80% van de mensen die illegaal downloaden zeggen dan ook dat ze best bereid zijn om voor hun vormen van entertainment te betalen, zolang er maar een goede manier is om dit te doen en zolang de prijs maar redelijk is.

Copyright

Uit de documentaire Rip: a Remix Manifesto blijkt dat er enkele grote bedrijven zijn, die de rechten opkomen van artiesten, om geld te verdienen hieraan. In plaats van dat zij zelf met nieuwe producten komen, proberen zij hun geld te verdienen aan de illegale downloaders door deze mensen aan te klagen. De huidige copyright regels zijn ontstaan toen Mickey Mouse getekend werd door Walt Disney en stellen dat de rechten op iemands werk 70 jaar geldig blijven. Doordat er door deze grote bedrijven eigenlijk misbruik wordt gemaakt van regels die bedoeld waren om de kunstenaar te beschermen, in plaats van om geld te verdienen, is er een tegengroepering ontstaan onder de noemer Copyleft. Deze organisatie pleit ervoor dat alles wat door iemand gemaakt wordt gebruikt en gereproduceerd mag worden zonder toestemming van de maker. Doordat dit binnen de anonimiteit van het internet al enige tijd de norm was, zorgt dit niet voor een oplossing van het probleem.

De organisatie van de Creative Commons heeft een diplomatischere tussenvorm bedacht om dit probleem op te lossen. Ze stellen dat de pre-internet regels van copyright ondertussen gedateerd is en niet hand te haven. Ook stellen ze dat de keuze van reproductie in de handen van de maker van een werk moet liggen, in plaats van dat er maar één vorm van verbod op reproductie bestaat (de copyright regeling). Creative Commons bestaat uit vier standaard regels, waarvan de artiest een of meerdere kan kiezen die op een werk gelden. De regels bestaan uit Naamsvermelding; Niet-commercieel; GeenAfgeleideWerken; Gelijkdelen. Met deze 4 opties kan de maker zelf bedenken welke restricties hij een mogelijke gebruiker wil opleggen.

Waarde op Internet

Zoals eerder besproken heeft het internet veel veranderingen met zich meegebracht. Een ander aspect hiervan zijn bedrijven die op een ‘nieuwe manier’ geld verdienen. Doordat er geen fysieke waarde bestaat op internet, is er ook geen schaarste van de grondstof meer. Of een digitaal bestand nou 1 of 1000 keer gedownload wordt, er ontstaat geen schaarste. Het effect hiervan is dat het principe van waarde op een andere manier moet worden gecreëerd. Zo stelt het onderzoek van Reinder Rustema dat er twee soorten bedrijven zijn, bedrijven die aandacht krijgen, zonder dat ze het kunnen gebruiken en bedrijven die aandacht willen krijgen, zonder dat ze daar een goed medium voor hebben. Het hele principe van adverteren rust op dit principe, zo ook op internet. Het bedrijf Google heeft dit misschien wel als beste (of als eerste) doorgehad, doordat ze hun zoekdiensten gratis aan wilden bieden moesten ze op een andere manier geld verdienen. Ze bedachten een systeem waarmee gebruikers van hun diensten persoonlijke en relevante advertenties te zien krijgen, hiervoor betaalt de producent die juist de aandacht nodig heeft. Als voorbeeld kun je bedenken dat wanneer je op google informatie over schoenen zoekt, Google deze informatie opslaat en gebruikt om advertentieruimte op verschillende sites te gebruiken om jou schoenen te verkopen. Zo heb je als gebruiker minder last van de reclames op sites, omdat ze relevant zijn, en trekt het geadverteerde bedrijf sneller geïnteresseerde mensen.

Een andere manier om geld te verdienen met advertenties op internet is door middel van social gaming. Social gaming is een term die gebruikt wordt bij spelletjes waar interactie met andere spelers belangrijk is. Eerst waren dit soort spellen opzichzelfstaand en waren er weinig externe factoren die het spel beïnvloedde, de ontwikkelaar van het spel verdiende geld door het spelverkoop. Een belangrijk aspect aan dit soort spellen is dat de spelers een bepaalde reputatie binnen het spel kunnen opbouwen, waardoor ze op een sociale manier gestuurd worden om lang te spelen. Het bedrijf Zynga bedacht dat dit principe goed kan werken binnen het sociale media platform, doordat hierin het hooghouden van reputatie een grote rol speelt. Het spel Farmville is het spel wat Zynga maakte, in dit spel kun je een digitale boerderij oprichten die bezocht kan worden door je sociale vrienden. Spelers kunnen dit spel gratis spelen, het enige wat geïnvesteerd moet worden is tijd. Wanneer je geen tijd hebt om je boerderij bij te houden, kun je ook geld betalen om zo versneld een hoog resultaat te hebben.

Het bedenken van dit soort systemen of het inspelen op bestaande ontwikkelingen is een belangrijk onderdeel van het internet. De ouderwetse manier van geld verdienen past niet het internet, en om succesvol te zijn op internet is het dus belangrijk om je bewust te zijn van deze principes. Eveneens denk ik dat het belangrijk is om te denken aan de mogelijkheden van de online ontwikkelingen door te vertalen naar de echte wereld. Doordat we tegenwoordig steeds makkelijker en vaker in contact komen met internet, door bijvoorbeeld smartphones, is de grens tussen online en offline ook steeds lastiger te zien en te bevatten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here